Teknologiforståelse er det nye sort i folkeskolen, og 45 klasser bliver udvalgt til et stort 3-årigt forsøg af et konsortium udvalgt af UVM, der kører over 3 år. DR laver UltraBit i efteråret 2018 og lærerne til de deltagende klasser kommer på kursus. Men hvad med resten af os, hvad skal vi stille op?

Jeg vil i mit oplæg komme med bud på, hvad teknologiforståelse kan være, og hvordan man kan undervise i teknologiforståelse i skolen uden at være en del af et projekt. Jeg vil også fortælle om et forløb, som jeg selv laver i en 5. Klasse, hvor vi ugentligt arbejder med teknologiforståelse. Hvordan planlægges undervisningen og hvad er indholdet. Hvad lærer eleverne og hvad lærer de deltagende lærere. Hvordan kan vi re-tænke vores fag, så der bliver plads til teknologiforståelsen. Jeg vil vise hvordan matematikopgaver kan forvandles til opgaver i teknologiforståelse og hvordan vi så kan arbejde med dem. Det er ikke umuligt at inddrage teknologiforståelsen i ens undervisning, men det kræver, at man tænker sin undervisning lidt anderledes.

Motto: Vi skal gøre eleverne til digitale producenter, kritiske tænkere og kompetente forbrugere af teknologi

Dette oplæg afholdes af Lis Zacho.