itsl_SI_Traef16

Er din skole og undervisning indrettet til mennesker?

Sandsynligvis ikke.

For mens vi ynder at indrette os på baggrund af vores selvforståelse som rationelle og reflekterende individer, så har de sidste 40 års adfærdsforskning nemlig ikke blot afdækket, hvordan vores beslutninger og adfærd afviger fra dette selvbillede, men også hvordan mennesker notorisk ignorerer dette, når vi indretter vores hverdag, omgivelser og institutioner.

Fx viser det sig, at gruppearbejde er notorisk dårligt til at udtænke nye innovative ideer, men alligevel den foretrukne metode; den gamle lektiebog noget nær optimal, men alligevel afskaffet; og distraktioner katastrofale for indlæring, men alligevel normen. Så hvordan kan vi bedre indrette vores skole i overensstemmelse med indsigter fra adfærdsforskningen så vi kan nudge til en bedre læring, koordination og glæde inden for snævre rammer?

Det fortæller adfærdsforsker Pelle Guldborg Hansen om i sit foredrag.